راهکارهایی برای برقراری روابط موفقیت آمیز

امروزه کسی که توانایی برقراری ارتباطات موفقیت آمیز را دارد، می تواند هم در زندگی شخصی خود و هم در زندگی اجتماعی خود به صورت موفقیت آمیزی عمل کند. از این رو در این مقاله اقدامات لازم در راستای برقراری روابط موفقیت آمیز توضیح داده شده است.

برای برقراری روابط موفقیت آمیز باید اقداماتی انجام شود که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره شده است.

۱- خوب گوش کردن

بین شنیدن و خوب گوش دادن تفاوت زیادی وجود دارد به طوری که عدم گوش دادن درست و دقیق از مهمترین مسائلی است که در برقراری ارتباطات موفقیت آمیز اختلال ایجاد می کند.

برای اینکه خوب گوش دهید نیاز است که و به پیامی که گفته نمی شود توجه کنید و آن را بیابید.

اکثر افراد هنر خوب گوش دادن را نیاموخته اند. آنها نمی توانند پیام اصلی مخاطب خود را دریافت کنند و به این دلیل گاهی اوقات دچار سوء تفاهم می شوند. برای خوب گوش دادن باید به چشمان مخاطب نگاه کرده و به زبان متن توجه داشته نموده و سؤال کنید. خوب گوش دادن ضامن درستی و انصاف یک فرد است.

۲  صمیمانه حرف زدن

به طور کلی گفتگوی صمیمانه فرآیند ارتباطی خاصی می باشد که در آن به نیازهای طرفین توجه ویژه ای می شود تا صحبت عمیق همدلانه و موفقیت آمیز فراهم گردد. گفتگوی صمیمانه ابزار قدرتمندی است که طی آن احساسات ابراز نشده طرفین تخلیه می گردد. از نتایج یک گفتگوی صمیمانه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– تقویت مهارت های خوب گوش دادن

– بیان احساسات به صورت سازنده

–احترام و درک متقابل

– رهایی از رنجش های گذشته

همچنین گفتگوی صمیمانه علاوه بر بهبود نتایج مذاکره ، به ادامه دار بودن آن نیز کمک می کند.

۳  گفتن سریع واقعیت

از پیامدهای گفتن واقعیت نهراسید. وقتی که به دیگران واقعیت را نگویید، آنها هم واقعیت را نمی گویند و در این شرایط نمی توانید با مسائل واقع بینانه برخورد کنید.

گفتن واقعیت به شما کمک می کند که آزاد باشید و با شرایط همانطور که هست برخورد کنید. واقعیت نیروی درونی شما را هم آزاد می کند و کمک می کند که با قدرت تمام به سمت نتایج واقعی و موفقیت آمیز پیشروی کنید.

۴  حرف زدن بدون نقص

از کلمات به درستی استفاده کنید. افراد موفق بر اندیشه ها و افکار خود آگاهی داشته و بر گفته های خود مسلط هستند. آنها می دانند که برای موفقیت باید از کلماتی استفاده کنند که عزت نفس و اعتماد به نفسشان را بالا ببرد و برایشان رابطه بسازد و آرزوهایشان را به واقعیت تبدیل کند. وقتی که خوب و دقیق صحبت می کنید، تمام جوانب زندگی تان تحت تأثیر قرار می گیرد و بهبود پیدا می کند.

راهکارهایی برای برقراری روابط موفقیت آمیز

۵  قدرشناس و قدردان بودن

شما در هر صنف و جایگاهی که باشید، اگر دوست دارید که با دیگران روابط موفقیت آمیز  برقرار کنید باید به هنر قدرشناسی مجهز شوید. قدردانی کردن روحیه افراد را بالا می برد. در این جهان کسی نیست که از توجه کردن خوشش نیاید. همه انسان ها دوست دارند به آنها توجه شود.

انواع قدرشناسی

– قدرشناسی شنیداری

– قدرشناسی دیداری

– قدرشناسی لمسی

بظور کلی افراد دیداری دوست دارند ببینند، افراد شنیداری دوست دارند بشنوند و افراد لمسی دوست دارند چیزی دریافت کنند. به عنوان مثال به افراد دیداری باید چیزی را هدیه بدهید (کارت پستال، عکس، گل و مدرک یا چیزی که قابل دیدن باشد) که ببیند.

۶-وفادار بودن به عهد

به هر اندازه به قول و قرارهایتان پایبند باشید به همان اندازه نیز موفق تر خواهید بود. قولی ندهید که نتوانید به آن عمل کنید. چرا که وقتی قولی می دهید و عمل نمی کنید هزینه های درونی و بیرونی سنگینی را باید بپردازید.

اگر وفای به عهد نداشته باشید و این کار تکرار شود کم کم افراد به این نتیجه می رسند که دیگر نمی توانند روی شما حساب کنند. و در نتیجه اقتدار و اعتبار شما زیر سؤال خواهد رفت واز رابطه موفقیت آمیز دور خواهید ماند.

چند نکته در مورد وفای به عهد

– فقط قولی را بدهید که قصد عمل به ان را دارید

– یادداشت کردن تمام قولهای خود

– صحبت کردن درباره قول هایی که داشته اید و به آنها عمل نکرده اید

_ توانایی نه گفتن را در خود ایجاد کنید

بسیاری از افراد به دلیل اینکه نمی توانند نه بگویند، به دیگران قولی را می دهند که نمی توانند به آن قول عمل کنند. نه گفتن نوعی هنر است و لازم است که بتوانید نه گفتن را یاد بگیرید.

اشتراک گذاری

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

مطالب مرتبط

لاغری در عصر حاضر به دلیل کمبود وقت و استرس های روزمره، بیشتر انسان ها از مسئله چاقی رنج می برند. بر همین اساس نحوه لاغر…
قدرت کلام خود را بشناسید قدرت کلام باعث می شود فردی از زندگی ناامید شده و یا به زندگی امیدوار گردد. کلمات می توانند باعث…